Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Jak uczy się mózg

Trening czyni mistrza, to oczywiste. Wiadomo, że
w nabywanie wiedzy i umiejętności zaangażowane są liczne procesy umysłowe różnych poziomów, takie jak spostrzeganie, uwaga, pamięć oraz myślenie. Ale czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, jak dokładnie działa ten mechanizm? Co dzieje się w mózgu w trakcie nauki?

 Przebudowa struktury

Mózg to najbardziej plastyczny ze wszystkich znanych obecnie organów. Jego struktura zmienia się w niemal każdej sekundzie życia. Wszelka aktywność sprawia, że tworzą i rozbudowują się komórki nerwowe i wzrasta liczba połączeń między nimi.

I nie jest tak, jak sądzono do niedawna, że rozwój mózgu kończy się we wczesnej dorosłości, tj. około 25. roku życia. Prawdą jest, że im młodsi jesteśmy, tym łatwiej uczymy się pewnych rzeczy, takich jak języki obce czy nuty, jednak
w pewnych kierunkach, mózg rozwija się dopiero, gdy jesteśmy dorośli. Dzieje się tak, ponieważ nasz intelekt jest wówczas bardziej “wyuczony”, tzn. wkłada znacznie mniej wysiłku w rzeczy proste, oczywiste, co pozwala poświęcić więcej energii na bardziej skomplikowane zadania oraz daje okazje do trenowania już posiadanych umiejętności.

Ponadto, osoby w średnim wieku lepiej zarządzają emocjami, co pozwala rozwijać się bardziej w kierunku rozumowym, sprawniej łączyć wiedzę z doświadczeniem gdyż wówczas je posiadamy oraz transferować wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin.

Sieć neuronalna jest stale stymulowana do wzrostu i utrwalania już istniejących struktur niezależnie od wieku, o ile tylko pozwala na to nasz tryb życia. Okazuje się, że tajemnica faktu, iż trening czyni mistrza tkwi w procesie mielinizacji, tj. tworzenia się i wzmacniania specjalnych osłonek nerwów, które ułatwiają i przyspieszają przewodzenie w mózgu.
W prosty sposób przekłada się to na błyskawiczny dostęp do powtarzanej wiedzy i ćwiczonych umiejętności. Potocznie nazywamy to “wchodzeniem w krew”.

Wiedza stosowana

Wiemy już, że warto powtarzać, powtarzać, powtarzać. Wzmacniamy wówczas neurony i “otaczamy” je mieliną. Co jednak ma ogromne znaczenie, to stosowanie w praktyce, najlepiej od razu. W ten sposób angażujemy wszystkie obszary mózgu i każdy rodzaj pamięci.

Gdy wiążemy wiedzę z doświadczeniem, przyspieszamy tym samym wzrost komórek nerwowych oraz liczby połączeń między nimi. Dlatego tak ważne jest mówienie po angielsku już od pierwszych słówek oraz przeprowadzanie sekcji zwłok w trakcie nauki anatomii.

Dlaczego więc nie wykorzystać tego faktu w nauce matematyki czy biologii? Mózg uwielbia kontekst, warto więc mu go tworzyć wszędzie, gdzie się da. Każdy ma swój sposób na uczenie się, którego znalezienie, choć niełatwe, może okazać się kluczem do sukcesu.

Sposoby uczenia się

Z biologicznego punktu widzenia, dla mózgu nie ma znaczenia metoda, jaką nabywamy wiedzę i umiejętności. Dla nas jednak jest to dość ważne. Można uczyć się na pamięć, czytając, słuchając, czy oglądając to, co chcemy przyswoić

Jak już wspomniano, najlepiej dołączyć do tego praktykę. Bardzo ważne rolę odgrywa jednak w naszym życiu uczenie się przez obserwację i naśladowanie, tj. patrzenie, jak ktoś inny coś robi i jak najwierniejsze powtarzanie tych samych czynności. Ma to szczególne znaczenie dla nabywania umiejętności.

Od najmłodszych lat mamy także opanowaną naukę metodą prób i błędów, której w życiu dorosłym często zaczynamy się bać, choć zupełnie niepotrzebnie. Nie myli się tylko ten, co nic nie robi. Wolimy metodę rozwiązywania problemów, dochodzenia od razu do rozwiązania, choć nie zawsze tak się da. Do tego potrzebna jest bowiem utrwalona wiedza i duża zdolność do tzw. wglądu, czyli osiągania potocznego “olśnienia”.

Pamiętajmy również o jakże efektywnej i przyjemnej nauce przez zabawę. Dlaczego więc nie popracować nad projektem podczas przyjęcia z przyjaciółmi, gry komputerowej czy spaceru po parku? Mózg z pewnością się odwdzięczy :)

MEDIA O NAS:
Znajdź nas na facebooku
Bezpieczne płatności z
facebook
facebook